Mediji mladih na Zapadnom Balkanu

Istraživanja dosledno pokazuju da skoro polovina mladih na Zapadnom Balkanu ne veruje medijima. Mladi prevashodno koriste onlajn izvore informacija, sa naglaskom na društvenim mrežama i međusobnoj razmeni. Tek mali broj mejnstrim medija obrađuje teme koje su od značaja za mlade, koje se bave mladima ili su obrađene od strane mladih.  

Da se čuje glas mladih

Finansijska nestabilnost, velika fluktuacija zaposlenih, nedostatak geografske različitosti, poteškoće u angažovanju publike i nedostatak menadžerske i novinarske stručnosti samo su neki od izazova sa kojima se mediji mladih suočavaju. 

Uprkos ovim problemima, ovi mediji proizvode visokokvalitetan sadržaj od značaja za mlade i omogućavaju da se čuje glas ove nedovoljno zastupljene grupe. 

Program Media for All usmeren je na unapređenje kapaciteta medija mladih za izradu kvalitetnog, relevantnog, etičkog i rodno osetljivog sadržaja, povećanje interesovanja i angažovanja mladih u medijima na lokalnom nivou i olakšavanje regionalnog umrežavanja mladih u medijima. 

Prilagođena obuka namenjena medijima mladih

 U saradnji sa Mediacentrom iz Sarajeva, osmislili smo prilagođeni program instrumentalnog mentorstva za medije mladih na Zapadnom Balkanu. Tokom perioda od tri meseca, od septembra do novembra 2021, mediji će raditi sa iskusnim medijskim profesionalcima na raznim temama koje se bave svakodnevnim aktivnostima. 

Pitali smo medije mladih na Zapadnom Balkanu o obuci i podršci koji bi im bili najkorisniji i, na osnovu povratnih informacija koje smo od njih dobili, identifikovali smo teme za aktivnosti u okviru instrumentalnog mentorstva. 

Teme obrađene u okviru instrumentalnog mentorstva bile su: 

Prikupljanje sredstava

Mediji će zajedno sa svojim mentorima raditi na razvoju strategija za prikupljanje sredstava, identifikovanju potencijalnih donatora i medijskih partnerstava i istraživanju mogućnosti u okviru pristupa prodaji i marketingu u cilju ostvarivanja dodatnih prihoda i privlačenja dodatne publike.

Rodno osetljive prakse

Unošenje rodno osetljivih praksi i na radno mesto i u sadržaj koji proizvode, će pomoći medijima da ravnopravnije predstavljaju žene i daju glas seksualnim manjinama. Mapiranjem organizacija koje podržavaju LGBTIQ građane i građanke, mediji mogu biti u mogućnosti da kreiraju partnerstva i tako preciznije izveštavaju o pitanjima i temama od interesa za ove publike.

Rodno usmerena proizvodnja sadržaja

Mentori će raditi sa medijima na proizvodnji multimedijskog sadržaja u kome se obrađuju rodne teme (rodno zasnovano nasilje, prava i položaj seksualnih i rodnih manjina, politička, kulturna, socijalna i ekonomska prava iz rodne perspektive u regionu, itd.).

Analitika

Ovo mentorstvo će ojačati kapacitet medija za razumevanje dostupnih onlajn alata za analizu podataka, unapređenje metodologija za proširivanje publike i pomoći u identifikovanju potencijalnih partnera koji će im dodatno pomoći da sprovedu naprednija istraživanja i koriste analitiku.

Izveštavanje građana

Takođe poznato i kao građansko novinarstvo, izveštavanje građana je zasnovano na hibridnom, recipročnom odnosu između zajednica i novinara/redakcija.  Mentor će raditi sa medijima na unapređenju njihovog razumevanja modernih pristupa za izveštavanje građana i pomoći im da proizvedu sadržaj u bliskoj saradnji sa svojim publikama.

Proizvodnja audio-vizuelnog sadržaja

Mentori će raditi sa medijima na jačanju kapaciteta za proizvodnju audio-vizuelnog sadržaja. Primenom prilagođenog pristupa, mentori će se fokusirati na specifične potrebe konkretnog medija, od osnovnih tehničkih načela produkcije i uređivanja, do naprednih metoda audiovizuelnog izveštavanja.

Proizvodnja sadržaja za društvene mreže

Ovo mentorstvo će pomoći medijima da razviju sadržaj za društvene mreže, sa naglaskom na kratkim i delotvornim multimedijskim porukama, u cilju unapređenja angažovanja i dopiranja do publike preko društvenih mreža.