Veoma je važno da modernizujemo sistem obrazovanja kako bi đake mogao da spremi za sve izazove koje ih čeka nakon što izađu iz škole. Ovo podrazumeva ne samo nabavku opreme već i plansko razmišljanje o tome koja oprema je potrebna i na koji način bi nastavnici trebalo da je primene tokom časova.

O ovim izazovima razgovarali smo sa Vladimirom Koprićem, osnivačem domaće kompanije Coprix. Ova kompanija, čiji je cilj gejmifikacija obrazovanja, do sada je razvila nekoliko nagrađivanih aplikacija koje pomažu deci da uče kroz igru. 

ZBOG ČEGA JE OBRAZOVANJU POTREBNA PROMENA?

Danas je važno ulagati u obrazovanje zato što se ono jako dugo nije promenilo, a stvari koje deca trebaju da nauče tokom odrastanja su se drastične promenile u odnosu na vreme kada je moderno obrazovanje pravljeno. Potrebno je obrazovanje prilagoditi onome što decu očekuje kada izađu iz škole.

KAKVO JE INTERESOVANJE IT SEKTORA ZA OBRAZOVANJE KAO NOVO TRŽIŠTE? 

Potencijal obrazovnog tržišta za IKT je izuzetno veliki, ali mora da mu se pristupi sistematski.

Mislim da IT i sektor novih tehnologija još uvek nisu pronašli pravi način da adresiraju to tržište. Većina dosadašnjih prodora na njega su se zasnivala na ulaganju u hardver bez razumevanja kako će se on zaista koristiti u procesu obrazovanja. Na primer, deljeni su besplatni računari na kojima nije bio instaliran odgovarajući softver koji bi mu omogućio da se koristi u redovnoj nastavi. Samim tim, dolazi do zbunjenosti onih koji su donirali opremu, ali i onih koji bi trebalo da je koriste jer nastavnici jednostavno ne dobijaju obuku kako da je primene u nastavi.

Potencijal obrazovnog tržišta za IKT je izuzetno veliki, ali mora da mu se pristupi sistematski. Onaj ko radi na uvođenju novih tehnologija u sektor obrazovanja mora da razume u kom pravcu ono treba da se razvija, a zatim i kako da se taj pravac na najbolji na integriše sa novim tehnologijama.

ZAŠTO JE VAMA OVO TRŽIŠTE PRIVLAČNO?

Postoje globalna istraživanja koja pokazuju da ovo tržište raste iz godine u godinu i da će se ovaj trend rasta nastaviti. Svi znamo da hardver, zbog tempa kojim se razvija, ne može da traje duže od četiri godine, a da ne postane zastareo. Zbog toga će škole morati da ga obnavljaju na četiri godine, pa će samim tim kompanije koje rade u ovoj oblasti ostvariti prodaju i mogućnost da tu prodaju u budućnosti povećaju. Kompanije koje kreiraju sadržaj će veoma lako moći da prate promene i dalje unapređuju svoja rešenja. Većina njih koji se ovim poslom bavi, radi sa godišnjim licencama zbog promena koje se već sada dešavaju na godišnjem nivou.

KOLIKI JE POTENCIJAL OVOG TRŽIŠTA U NAŠOJ ZEMLJI?  

Ako govorimo o tržištu Srbiju, ono je tek u povoju. Prijatno iznenađenje kod nas na tržištu je što su učitelji voljni, orni i spremni da prihvate nove tehnologije kada im se ponude na način koji im omogućava da ih koriste. Ono što može da predstavlja otežavajuću okolnost jeste to što hardver, za budžete koje škole imaju, može da bude skup, pa one ponekad nisu u mogućnosti da ga same nabave.

ZBOG ČEGA STE SE ODLUČILI DA POSTANETE IZLAGAČ NA „NOVIM TEHNOLOGIJAMA U OBRAZOVANJU" I ZAŠTO SU PO VAMA DOGAĐAJI OVE VRSTE VAŽNI?

Događaji na kojima se okupljaju ljudi koji se ovom temom bave na dnevnom nivou mogu da pomognu u edukaciji samih profesora, direktora i učitelja, ali i onih koji se bave nabavkom opreme u obrazovnim institucijama. Oni im pomažu da nauče kako pravilno da filtirtaju ono što radi od onoga što ne radi. 

IKT u obrazovanju postaje veoma popularna oblast i veoma često se desi da studio koji pravi video igre misli da tu ima više novca i da će ga lakše uzeti. Oni ne poznaju procese koji su neophodni za obrazovanje i zbog toga kao rezultat imamo proizvode koji nisu prilagođeni niti primereni za obrazovanje. I onda je učiteljima u velikom šumu, koji se pravi zbog velikog broja raznih autora, ponekad teško da odaberu kvalitetni sadržaj, koji će na kraju doneti prave rezultate.

Događaji kao što su "Nove tehnologije u obrazovanju" nastavnicima omogućavaju da se informišu, isprobaju novu opremu i saznaju šta to zaista radi.

Događaji kao što su "Nove tehnologije u obrazovanju" nastavnicima omogućavaju da se informišu, isprobaju novu opremu i saznaju šta to zaista radi. Meni se lično posebno dopada to što se na ovom događaju učiteljima i drugim ljudima koji se na dnevnom nivou bave ovom temom daje prilikada prezentuju svoje primere i iskustva ostalim kolegama. Iz našeg iskustva, informacije se mnogo lakše prihvataju koje dolaze od kolega nego od nekoga ko je predstavnik kompanije u bilo kom obliku.

Naša iskustva sa događaja su odlična i prisutni smo od prve godine kada je organizovan. Sajam, ako mogu uopšte tako da ga nazovem pošto nudi mnogo više, se razvija i napreduje iz godine u godinu. Posećenost je primetno veća jer su prve godine dolazili oni koji su zaista bili zainteresovani da rade sa IKT. Danas dolaze i ljudi koji nisu radili sa IKT u obrazovanju, ali ih interesuje da vide šta bi mogli da primene i nauče. Ovo je odličan momenat da probaju nešto što pre toga nisu probali i da se zainteresuju da to primene u školi.