Šta se dešava kad kombinujete 520 kompjutera, 470 projektora i stotinak osoba koje sebe smatraju ultratehnolozima? Upravo to je odlučio da otkrije teamLab.
Ovaj japanski umetnički kolektiv (likovnih umetnika, arhitekata, matematičara i mnogih drugih profesija) još od 2001. godine pomera granice umetnosti svojim digitalnim delima, imerzivnim i često efemernim. Nakon niza izuzetno popularnih izložbi održanih širom sveta, dok se njihove atraktivne instalacije masovno dele na društvenim mrežama, ova grupa nedavno pravi ogroman iskorak i u Tokiju otvara muzej Borderless – u stvarnoj zgradi. Borderless (Bez granica) prva je institucija na svetu posvećena digitalnim umetničkim delima, i prva na svetu gde centralno mesto zauzima deljenje preko interneta.
Muzej teamLab Borderless, nedavno otvoren u tokijskoj četvrti Odaiba, prostire se na 10.000 kvadratnih metara, a otvoren je u saradnji sa Mori Building, firmom za upravljanje nekretninama koja u Japanu odavno podržava umetnički i kulturni sektor. Muzej sadrži 50 obimnih radova teamLab-a organizovanih u pet segmenata: Svet bez granica; Atletska šuma; Park budućnosti; Šuma svetiljki i Čajana En. Svi eksponati su interaktivni: reaguju na pokrete posetilaca i stvaraju prikaz svetla i boja koji se stalno menja.
„Želimo da posetioci shvate da digitalna tehnologija može da proširi koncepciju umetnosti. Umetnost koju mi stvaramo sastoji se od umetnosti i gledalaca, a prisustvo i ponašanje gledalaca utiču na umetnost.“
Među eksponatima je i Cvetna šuma: izgubljena, apsorbovana i preporođena (2017.) – soba prekrivena projekcijama cveća koje vene kad ga se dodirne ili nagazi, a raste dok posetioci mirno stoje. Šuma rezonantnih svetiljki (2016.) sastoji se od niza sijalica koje vise s plafona i menjaju boju čim im se neko približi, a Univerzum s više skokova (2018.) – prostorija s temom svemira – omogućava posetiocima da formiraju planete skakućući po elastičnom podu. teamLab kaže da je srž ovih dela ne samo želja da se premosti jaz između umetnosti i publike, već i da se inicira „pomak u odnosu između individualnih gledalaca i mase gledalaca“.