Pre izuma World Wide Web-a, gotovo svima koji požele da vide čuvena umetnička dela valjalo je (najverovatnije) ili na dug put, ili pronaći jedinstvenu biblioteku koja drži reprodukcije umetničkih djela.
Ali sad, nakon 30 godina, stvari stoje drugačije. Internet inicijative poput projekta Google Art čine visokokvalitetne umetničke radove dostupnim na internetu i omogućuju da svi, bez obzira na to gde se nalaze, iskuse vizuelnu kulturu preko kompjutera ili pametnog telefona.
Ovu novu potražnju za digitalnim iskustvima prihvataju i kulturne institucije. Amsterdamski muzej Van Gog kreirao je putujuće imerzivne izložbe poput one Upoznajte Vincenta Van Goga (Meet Vincent Van Gogh) predstavljene u Pekingu 2016. godine. Izložba sadrži video zapise, reprodukcije i interaktivne instalacije čiji je cilj da publici približe život i rad ovog umetnika. Institucije poput Muzeja moderne umetnosti u Njujorku digitalizovale su velike delove svojih kolekcija i učinile ih dostupnim na svojim internet stranicama – a sad su na internetu dostupne čak i zbirke manjih galerija, recimo galerije Dulwich Picture u južnom Londonu.
Kulturne organizacije prigrlile su internet i kao alat za podsticanje aktivnog učešća publike. Predvodnik na ovom polju bila je Royal Shakespeare Company (RSC) – od postavke Sna letnje noći za publiku na društvenim mrežama do kreacije digitalnih avatara na pozornici (u partnerstvu s tehnološkom firmom Intel i The Imaginarium Studios, firmom specijalizovanom za snimanje ovakvih predstava). RSC je s Guglovim kulturnim institutom priredila i internet
„behind-the-scenes“ izložbu o Ričardu II. Ovakvi projekti ne samo da proširuju doseg dotičnih produkcija, nego u kreativni proces uključuju i publiku – čime doprinose demokratizaciji pristupa kulturi.
Nastojeći da umetnost učini što dostupnijom internets publici, "The Space" povezuje institucije i umetnike s digitalnim tehnologijama i rešenjima. Ova organizacija, koju su 2012. godine osnovali BBC i Arts Council England, sarađuje s kulturnim partnerima širom Velike Britanije na preispitivanju metoda kojima se umetnost može stvarati, deliti i doživljavati kroz digitalne tehnologije.
S Fionom Moris, izvršnom direktorkom The Space-a, razgovaramo o tome kako The Space donosi umetnost široj publici i kako umetnici mogu maksimalno da iskoriste ovakav razvoj događaja, te o tome kako ona vidi budućnost umetnosti u digitalnom dobu.
Možete li nam reći nešto o The Space-u i onome što radite?
Radimo prvenstveno s umetničkim organizacijama; da bismo im pomogli da dopru do nove publike i povećaju svoj učinak, koristimo digitalne tehnologije i internet platforme. Pomažemo umetničkim organizacijama da što bolje iskoriste mogućnosti digitalnih tehnologija i tako si poboljšaju šanse za održivost.
U protekle tri godine naručili smo više od 200 projekata te prenosima i preko interneta dostigli publiku od preko 20 miliona. Želimo povećati pristup umetninama koje bi inače mnogima ostale nedostupne usled raznih faktora, recimo troškova, invaliditeta i fizičke udaljenosti.
Kako je izum interneta oblikovao The Space?
Podrazumeva se da The Space bez interneta ne bi ni postojao. Mi smo i proizvod interneta i reakcija na internet, a naš uspeh zavisi od naše sposobnosti razumevanja i praćenja raznih načina na koje se koristi internet. Pošto pomno pratimo najnovije reakcije digitalne publike, u dobrom smo položaju da savetujemo i ovaj sektor i one od kojih naručujemo projekte.
Kakav je učinak interneta na stvaranje i prezentaciju umetnosti?
Pre svega, umetnost je sada dostupna mnogo široj publici. Kulturne organizacije sad imaju mogućnost da sjajnu umetnost koju proizvode distribuiraju i putem interneta, potencijalno globalnoj publici, što može transformirati sve one koji pokušavaju podići svoj profil. Publika preko interneta otkriva umetničke radove i preko interneta razgovora o njima i deli ih na svojim društvenim mrežama. To ne samo da organizacijama pomaže da prošire publiku, već proširuje i spektar umetnosti koju je moguće kreirati, spektar stvaralačkih metoda i, konačno, utiče i na to ko kreira umetnost. Ne postoji nijedan aspekt umetničke prakse koji nije doživeo revoluciju kroz internet i digitalne tehnologije.
Recite nam nešto o projektima koje naručuje The Space.
Za razliku od uobičajenih aplikacija, veb stranica, igara i iskustava virtuelne stvarnosti (VR), naši digitalni proizvodi moraju biti originalni i umetnički zaslužni, te da ponude zaista uverljivo korisničko iskustvo. Evo nekoliko naših nedavnih projekata.
Playcraft Live je prva svetska predstava osmišljena, proizvedena i predstavljena u video-igri "Minecraft". Kombinujući stvarni i virtuelni svet, predstava je za živu publiku predstavljena na pozornici teatra The Playhouse (Derry/ Londonderry, Severna Irska), a istovremeno bila dostupna i internet publici. Delo je osmišljeno imajući na umu internet i internacionalnu publiku. U noći izvođenja videlo ga je otprilike pola miliona ljudi – a od tada još stotine hiljada.
Projekat Adrift omogućio je korisnicima da odaberu komad svemirske krhotine i putem Tvitera komuniciraju s njim u stvarnom vremenu. Upotreba stvarnih podataka omogućila je učesnicima da krhotinama šalju poruke i od njih dobiju odgovor, a često šaljivi komentari koje su na Tviteru objavili komadi krhotina pružili su i narativ i ličnost s kojom su korisnici razvili lične veze.
SculptureCam je internet aplikacija koja posetiocima jorkširskog parka skulptura (Yorkshire Sculpture Park) omogućuje da telefonom ne samo fotografišu i istražuju, nego i komuniciraju sa skulpturama. Posetioci treba da povežu konkretne skulpture s njihovim siluetama na ekranu, te ih onda fotografišu, za šta bivaju nagrađeni 360-stepenom animacijom dotičnih predmeta. Sve su fotografije uvrštene u arhiv fotografija zbirke i direktno doprinose tom vrednom obrazovnom resursu.
100 Masters je projekat koji je program Creative Black Country kreirao s namerom da na području Black Country (Zapadni Midlends, centralna Engleska) identikuje savremene zanatlije, majstore svog zanata, te nadahne buduće talente. Mi smo, radeći s njima na razvoju digitalnog ogranka ovog projekta, kreirali seriju kratkih videa koji su za prvih šest meseci imali 10 miliona pregleda. Istinski nas raduje što je ovaj projekat 2018. godine u konkurenciji otvorenih inovacija osvojio Evropsku nagradu za mlade.